Margriet Kaptein Hillegomstraat 12 1058 LS Amsterdam

Chronische of aanhoudende pijn is een vorm van pijn die langer dan 3 maanden bestaat. Het kan blijvende pijn na een ongeval of letsel zijn of pijn die zonder duidelijke aanleiding is ontstaan en waarbij er geen lichamelijke weefselschade meer is. Het woord “chronisch” zegt dus iets over het verleden. Het betekent niet dat het in je toekomst ook chronisch zal zijn.

Pijn is een beschermer! Een uitleg over pijn van L. Moseley kun je zien in dit filmpje.
Acute pijn heeft meestal een duidelijke oorzaak, bijvoorbeeld door een snijwondje (van de kaasschaaf) of je enkel te verzwikken. Na rust of behandeling herstelt het en is de bescherming niet meer nodig; de pijn neemt af. Je zult misschien wel voorlopig voorzichtig zijn met de kaasschaaf.

Er is bij chronische pijn geen één op één relatie (meer) met het oorspronkelijke letsel zoals het snijwondje. Bij chronische pijn zijn er vele beschermingsmechanismen tegen gevaar in je gaande.
In de praktijk zal ik aan de hand van je verhaal, informatie over geven hoe je brein de informatie uit je lichaam interpreteert en verwerkt.

Signalen van gevaar – ‘danger in me’ (DIM)

Als je chronische pijn hebt, is het van belang dat je goede informatie krijgt over de mechanismen van pijn. Ook is het goed om je eigen verwachtingen en ideeën over pijn nader te bekijken. Het is best heel lastig om oude ideeën opzij te zetten. De ideeën over pijn die in de gezondheidszorg ook talloze jaren gewoon waren! We weten nu heel veel meer over pijn dan 10 jaar geleden.

Bijvoorbeeld zijn er veel factoren, een heel netwerk, die een rol spelen in het beschermen van het systeem. Pijn is een bescherming van het systeem. Deze noemen we  de signalen van gevaar: Dangers  In Me (DIM).

Gedachten en uitspraken horen hierbij. Bijv: Ik kan niets meer! ik kan mijn hoofd niet meer draaien, pas op!
‘Mijn rug is kapot, er moet toch iets zijn in mijn rug?! ‘

Chronische pijn kan grote gevolgen hebben voor je dagelijkse leven en welzijn.
De behandeling is gericht op:

  • kennis hebben van pijnmechanismen en je eigen patronen leren kennen.
  • De behandeling is als het ware een herprogammering van je hele systeem.
  • De behandeling is ook gericht op het bevorderen van een gezond lichaamsbewustzijn en lichaamsgevoel,
  • langzaam opbouwen van de belastbaarheid
  •  je levensdoelen en waarden (weer) voor ogen hebben en naleven.
  • de balans tussen actie & rust in evenwicht brengen,
  • vertrouwen opbouwen in je doen en laten.
  • en zoals in het verhaal van Mosely hierboven: beweging is de koning. 

Allemaal om je, soms weer opnieuw, te kunnen verbinden met t leven en te komen tot een veilig gevoel om te bewegen:Safety in me’ (SIM)

 

 

 

Sluit Menu