Margriet Kaptein Hillegomstraat 12 1058 LS Amsterdam

stress-out cursus

De Stress-out cursus helpt je om te ontspannen en helpt je omgaan met spanningen zodat je meer grip krijgt op stressklachten.

Datum: iedere woensdag, 7 weken start op 14 maart 2018, 
Plaats: praktijk ZUIDWEST
Tijd: 8.45 – 10.00
Kosten: € 125,-

 

Inclusief; reader met info en oefeningen.

Wat gaan we doen:

De cursus is ervaringsgericht.
We starten met oefeningen om je spieren los te maken, te rekken en strekken  met als doel ‘uit je hoofd’ te komen en verbinding met je lichaam te vergroten. Vaak voelen we ons dan lekker omdat alles weer doorstroomt en de gedachten aan werk of zorgen even tot rust komen.

Daarna zijn oefeningen gericht op langzaam bewegen, te vertragen en stiller te worden zodat je bewust wordt van jezelf, van je behoeften. Misschien voel je dan (pas) hóe moe je bent of voel je hoe moeilijk je het vindt om tot rust te komen. Heel vaak voelen we, bij langzaam bewegen, meer de connectie tussen lichaam en geest.

Oefeningen zijn afkomstig uit oefen/fysiotherapie, meditatie, dans, tai-chi, adem-, en ontspanningsmethoden.

De cursus leert mensen hoe ze zich op een ontspannen manier kunnen inspannen tijdens hun dagelijkse bezigheden.

Voor wie: 

  • mensen met lichaamsklachten door ervaren stress
    bijv. overspannen, hoofdpijn, slaapproblemen..
  • mensen die overmatige stress onder controle willen krijgen
  • mensen die zich willen leren ontspannen
  • mensen die zich makkelijker/vrijer willen leren bewegen

De cursus is ontwikkeld vanuit de psychosomatische oefentherapie praktijk voor mensen met aanhoudende pijnklachten, stress en behoefte om te ontspannen.
Via actieve oefeningen en vertragende zachte bewegingen wordt een staat van stilte, rust en ontspanning bereikt.

Achtergrond informatie

Stress is een verzamelbegrip voor allerlei klachten waaronder mensen kunnen lijden. Daarmee is het verworden tot een last die mensen weg willen hebben.

Toch heeft het op meerdere vlakken een belangrijke functie die misschien  onderschat wordt. Ten eerste hebben we stress hard nodig in het leven om ons te beschermen. Primair is het een signaal die in beweging zet om te ontsnappen aan gevaar of indien het gevaar te bestrijden is, komen we in actie om de strijd aan te gaan.

Daarnaast zijn er andere vormen van stress.
De uitdaging aangaan en doelen verwezenlijken die jij belangrijk vindt, kan niet zonder druk. Het zorgt ervoor dat de adrenaline door je heen gaat.
Ook blijkt dat onder druk zijn, zorgt voor steun en verbinding met anderen. Deze steun en zorgreactie is gezond. Bovendien blijkt uit onderzoek dat als mensen bij rampen hulp verlenen, later minder last hebben van de gevolgen van de ramp dan mensen die dit niet doen/kunnen. zie Tedtalk onderzoeker K. McGonnical
Bij het steunen en tot steun zijn maken we verbinding en daarmee de kalmerende stof oxytocine aan.

Dit filmpje van deze wijze man, vertelt klip en klaar hoe groei gepaard gaat met ongemak. Klachten en ongemakken krijgen vaak alle aandacht. Terwijl de reden van het ongemak heel positief is: groei.

Waar vraagt stress om?
-Bescherming
-de uitdaging aangaan
-verbinding te maken met anderen
-groeien en leren

In de cursus kan ik hier meer over vertellen en hoe dit te integreren in je dagelijks leven.

Datum: iedere woensdag, 7 weken start op 7 maart 2018, 
Plaats: praktijk ZUIDWEST
Tijd: 9.00 – 10.15
Kosten: € 125,-

Inclusief; reader met info en oefeningen

Sluit Menu