Margriet Kaptein Hillegomstraat 12 1058 LS Amsterdam

Soms is begeleiding nodig om weer opnieuw te leren slapen. Hiervoor is er slaaptherapie.
Heb je een slaapprobleem en wil je hulp?

In de slaaptherapie bekijken we (lichamelijke/mentale) klachten en slaapproblemen vanuit een 24-uurs visie. De invloeden van je dag lopen door in de nacht. Daarbij zullen de gevolgen van je slechte nachtrust vervolgens doorlopen in de dag die erop volgt. En daarmee kun je in een vicieuze cirkel komen.
De onderliggende factoren die je slaapprobleem in standhouden gaan we inzichtelijk maken. Vervolgens is de volgende stap het probleem aan te pakken.

Wanneer is slecht slapen eigenlijk een slaapstoornis?

Er wordt onderscheid gemaakt tussen primaire en secundaire stoornissen. Primaire slaapstoornissen zijn objectieve slaapverstoringen  meetbaar met een polysomnografie (PSG) of andere onderzoeksmethoden in een slaapcentrum. Zoals:

  • Slaapapneu (ademstops in de nacht met snurken)
  • Restless legs (rusteloze benen)
  • Parasomnieën (ongewone gedragingen in de nacht, zoals: slaapwandelen, praten/ gillen, nachtelijke angst..)

Deze slaapstoornissen worden meestal vastgesteld door een neuroloog, somnoloog (= slaapdeskundig arts), een longarts of een KNO-arts.
De primaire slaapstoornis kan je slaapgedrag ook

Slecht slapen

Secundaire slaapstoornissen wil zeggen dat je slaapgedrag niet optimaal is, dat je stress hebt of piekert of dat je het idee hebt slecht te slapen. (gedragsmatige insomnie). Je kunt hierbij denken aan:

  • slecht inslapen ( + de neiging te lang door te slapen)
  • te vaak en/of te lang wakker liggen in de nacht (piekeren)
  • ‘s morgens te vroeg wakker worden (+vroeg naar bed gaan)
  • je onvoldoende uitgerust voelen (tegen de dag opzien)

Allerlei ongemakken kunnen een grote invloed hebben op je slapen.
Bijvoorbeeld door lichamelijke pijn, stress, licht of geluid, opvliegers door de overgang, kan er een slaapprobleem zijn.
Alle lichaamsprocessen, zowel overdag als in de nacht, houden sterk verband met elkaar. Dus wat er overdag gebeurt kan grote invloed hebben op de nacht (lees de slaap). Je herkent vast wel dat slaapproblemen grote invloed hebben op je dagelijks leven overdag. Een slaapprobleem is dus niet alleen een nachtelijk probleem. Dat betekent dat we het verband met je dagelijks functioneren niet uit het oog mogen verliezen.
Goed inzicht verkrijgen in de aard en de ernst van je probleem is noodzakelijk om zelf grip te krijgen op je slapen en er verbetering in te kunnen gaan brengen.

Bel naar Margriet Kaptein voor een afspraak.

Lees meer op: slaapoefentherapie.nl
stress volgens K. mcGonigal
Bekijk ook dit informatieve artikel met video’s bij de NOS.

 

 

Sluit Menu